
Circling the Bandwagons: 
My Adventures Correcting the IPCC 

 

by Ross McKitrick 
Professor of Economics 

University of Guelph 

 

March 2010 

 

 

Introduction 
This is the story of how I spent 2 years trying to publish a paper that refutes an important claim in the 

2007 report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). The claim in question is not just 

wrong, but based on fabricated evidence. Showing that the claim is fabricated is easy: it suffices merely 

to quote the section of the report, since no supporting evidence is given. But unsupported guesses may 

turn out to be true. Showing the IPCC claim is also false took some mundane statistical work, but the 

results were clear. Once the numbers were crunched and the paper was written up, I began sending it to 

science journals. That is when the runaround began. Having published several against-the-flow papers in 

climatology journals I did not expect a smooth ride, but the process eventually became surreal. 

 

In the end the paper was accepted for publication, but not in a climatology journal. From my perspective 

the episode has some comic value, but I can afford to laugh about it since I am an economist, not a 

climatologist, and my career doesn’t depend on getting published in climatology journals. If I was a 

young climatologist I would have learned that my career prospects would be much better if I never write 

papers that question the IPCC.  

 

I am taking this story public because of what it reveals about the journal peer review process in the field 

of climatology. Whether climatologists like it or not, the general public has taken a large and legitimate 

interest in how the peer review process for climatology journals works, because they have been told for 

years that they will have to face lots of new taxes and charges and fees and regulations because of what 

has been printed in climatology journals. Because of the policy stakes, a bent peer review process is no 

longer a private matter to be sorted out among academic specialists. And to the extent the specialists are 

unable or unwilling to fix the process, they cannot complain that the public credibility of their discipline 

suffers. 

 

 

The Background Issue: Temperature Data Contamination 
Note: if you already know what the issues are you can skip this section.  

 

Climate data is supposed to be a measure of something that does not, in most places, even exist. In most 

(inhabited) places around the world, the temperature outside would only be the climate if you happen to 

live where no one has never changed the surroundings, either through deforestation or agriculture or 

road-building or urbanization or any other modification of the landscape. Otherwise, some of the 

temperature changes can be attributed to the local modifications. Even if you can find undisturbed 

locations, you might not have records that go back very far. Or you might have a long sequence of 

records collected using different instruments that need to be joined together somehow. Or you might have 



 2 

records with gaps in them, or records that weren’t all sampled at the same time of the day, other such 

problems. But more likely, you will have temperature data series collected in places that gradually got 

built up over time through urbanization. After all, we mostly collect temperature data in places where 

people live. Producing a long time series of climate data requires making a lot of assumptions about how 

the various dribs and drabs of temperature data around the world need to be adjusted and tweaked and 

modified in order to reveal the continuous “climate signal,” as it is called. In other words, all the changes 

in the recorded temperatures that are caused by things other than climate change need to be filtered out of 

the data: urbanization, deforestation, equipment modification, etc. These are called “inhomogeneities.” 

 

It would be fine if the climate signal were large and the inhomogeneities were small. But it is the other 

way around. We are looking for changes measured in tenths or hundredths of a degree per decade, using 

data from weather stations where the inhomogeneities can easily shift the record by several degrees. So 

the adjustment rules matter. Whenever you see a climate data series, such as the so-called “global 

temperature”, bear in mind that what you are seeing is the output of a model, not a reading from a 

scientific instrument. Thermometers produce some of the basic input data, but the models take over from 

there. Maybe the models are just right, applying perfect adjustments and not a titch more. Maybe they 

really do filter out all the inhomogeneities, yielding an output series so precise that we can talk 

meaningfully of changes on the order of a few hundredths of a degree per decade, confident that it’s a 

pure climate signal.  

 

The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) certainly thinks so. In the 4
th
 Assessment 

Report, as in the previous three, the claim that their data are wonderfully adjusted to remove non-climatic 

contamination was invoked several times. It is an essential, bedrock assumption behind all key IPCC 

conclusions. Global temperature trends were presented in Table 3.2 on page 243 of the IPCC Report 

(Working Group I). The accompanying text (page 242) states that the data uncertainties “take into 

account” biases due to urbanization. The Executive Summary to the chapter (page 237) asserts that 

“Urban heat island effects are real but local, and have not biased the large-scale trends…the very real but 

local effects are avoided or accounted for in the data sets used.” The influential Summary for 

Policymakers stated:  

 

 “Urban heat island effects are real but local, and have a negligible influence (less than 0.006°C per decade 

over land and zero over the oceans) on these values.”  
 

The supporting citation was to Section 3.2. Make a note of that: Section 3.2 will turn out to be important.  

 

IPCC Chapter 9 provides the summary of evidence attributing warming to greenhouse gases. The 

problem of surface data contamination is set aside as follows (p. 693): 

 

Systematic instrumental errors, such as changes in measurement practices or urbanisation, could be more 

important, especially earlier in the record (Chapter 3), although these errors are calculated to be relatively 

small at large spatial scales. Urbanisation effects appear to have negligible effects on continental and 

hemispheric average temperatures (Chapter 3).  
 

Again, the case for ignoring the issue of data quality problems consists of a citation to IPCC Chapter 3.  

 

Lots of scientists believe the climate data are just fine. To take one example, a paper by Mikyoung Jun 

and coauthors in the Journal of the American Statistical Association in 2008 used surface climate data to 

test some properties of climate models. Like countless papers before them, they had to consider, if only 

for a brief moment, whether the climate data on which their analysis rested was garbage or not. They 

dispensed with the question as follows (page 935 of their paper): 



 3 

 

Inhomogeneities in the data arise mainly due to changes in instruments, exposure, station location 

(elevation, position), ship height, observation time, urbanization effects, and the method used to calculate 

averages. However, these effects are all well understood and taken into account in the construction of the 

data set.  
 

Ah, there you go. A little further on in their paper, after they had observed some discrepancies between 

model-generated and observed trends (which they label as Di), they explain why they do not attribute 

them to data contamination as follows: 

 

[Climate] scientists have fairly strong confidence in the quality of their observational data compared with the 

climate model biases. Therefore, we assume that the effect of observational errors to Di is negligible. 
 

There’s your proof: the scientists are confident. But I am old-fashioned enough to want to know why they 

are so confident. Have they really drilled into the issue? Let’s be clear what the stakes are in all of this. If 

the effects are not well understood and they are not taken into account in the construction of the data set 

then all the analysis using climate data over land may be flawed. That includes all the studies that claim 

to have detected global warming and attributed it to greenhouse gases.  

 

A key basis for the IPCC’s claim comes the UK’s Climate Research Unit (CRU) itself. The CRU is 

famous for providing the CRUTEM surface climate data set relied upon by so many researchers and by 

the IPCC. The CRU web page http://www.cru.uea.ac.uk/cru/data/hrg/ references several data products. 

One series is called CRU TS 1.x, 2.x and 3.x. The TS series are interesting for our purposes because they 

are not subject to adjustments for non-climatic influences. Users are explicitly cautioned not to use the 

TS data for the kind of climatic analysis found in IPCC reports. The 1.2 release of this product (CRU TS 

1.2, http://www.cru.uea.ac.uk/cru/data/hrg/timm/grid/CRU_TS_1_2.html), had a list of FAQ’s related to 

time series analysis (see http://www.cru.uea.ac.uk/cru/data/hrg/timm/grid/ts-advice.html). The first 

question, and its answer, are reproduced in part below. 

 

Question One  

 

Q1. Is it legitimate to use CRU TS 2.0 to 'detect anthropogenic climate change' (IPCC language)?  

 

A1. No. 

CRU TS 2.0 is specifically not designed for climate change detection or attribution in the classic IPCC 

sense. The classic IPCC detection issue deals with the distinctly anthropogenic climate changes we are 

already experiencing. Therefore it is necessary, for IPCC detection to work, to remove all influences of 

urban development or land use change on the station data. 

In contrast, the primary purpose for which CRU TS 2.0 has been constructed is to permit environmental 

modellers to incorporate into their models as accurate a representation as possible of month-to-month 

climate variations, as experienced in the recent past. Therefore influences from urban development or land 

use change remain an integral part of the data-set. We emphasise that we use all available climate data. 

If you want to examine the detection of anthropogenic climate change, we recommend that you use 

the Jones temperature data-set. This is on a coarser (5 degree) grid, but it is optimised for the reliable 

detection of anthropogenic trends.  
 

The link attached to Jones’ name leads to http://www.cru.uea.ac.uk/cru/data/temperature/, the home page 

for the HadCRUT data products (the land-only portion is CRUTEM). The clear implication is that users 

will find therein data that have been adjusted to remove non-climatic influences. Readers are referred to 



 4 

some academic papers for the explanation of the process. Those papers don’t actually tell you how it is 

done, they mostly tell you that something was done, and the remaining inhomogeneities are small. For 

instance, one of them (published in 1999) explains the adjustments as follows. 

 

“All 2000+ station time series used have been assessed for homogeneity by subjective interstation 

comparisons performed on a local basis. Many stations were adjusted and some omitted because of 

anomalous warming trends and/or numerous nonclimatic jumps (complete details are given by Jones et al. 

[1985, 1986c]).” 
 

The cited papers from the 1980s are technical reports to the US Department of Energy, referring to the 

construction of data sets that took place in the early 1980s. These are irrelevant since we are concerned 

with temperature data collected after 1980. In the early 1980s they would not have known what 

adjustments would be needed for data collected in the late 1990s. And in any case, another CRU paper 

published in 2005 states that to properly adjust the data would require a global comparison of urban 

versus rural records, but classifying records in this way is not possible since “no such complete meta-data 

are available.” So in that paper the authors apply an assumption that the bias is no larger than 0.0055 

degrees per decade. Round that up to 0.006 degrees and you have the basis for the IPCC claim I quoted 

earlier, from the Summary for Policymakers, that urban heat islands “have a negligible influence (less 

than 0.006°C per decade over land…).”  

 

 

Absence of Evidence versus Evidence of Absence 
Various researchers have looked at the question of whether CRU data are biased, and have come to 

mixed conclusions. The CRU cites a couple of papers that argue that the CRUTEM data are not 

contaminated with nonclimatic biases. Those papers are from a UK Met Office scientist named David 

Parker who has from time to time collaborated with CRU staff. So it is not exactly independent work. 

The papers base their conclusions on the failure to find an difference between warming on windy nights 

versus calm nights. But this is a problematic style of argument. Sometimes a researcher fails to find an 

effect because the effect really isn’t there. But sometimes the effect is there, the study was just poorly-

designed, or the statistical analysis was sloppy, or the researcher looked in the wrong place. That is why 

an argument based on the failure to find an effect is tentative at best.  

 

What is needed in such contexts is to ask, first, whether the method that didn’t find the effect is generally 

viewed as the right way to look for it, and second whether other researchers looked at the same problem 

in a different way and did find an effect. The answer to the first question is no. Papers have been 

published in good journals arguing that the method that didn’t find the effect might fail to find it even if 

it is there. And the answer to the second question is yes: two different teams, working independently, 

published  strong evidence of the effect. So taking scientific literature regarding the CRU surface 

temperature data as a whole, it is legitimate to point to the Met Office study that failed to find evidence 

of contamination. But it is not legitimate to stop there.  

 

I was on one of the teams that published evidence of the effect. I worked with climatologist Patrick 

Michaels. Just before we published our results in 2004 a team of Dutch meteorologists (Jos de Laat and 

Ahilleas Maurellis) published a paper showing they had also asked the question in a different way and 

found the effect. They and we also published follow-up papers extending our results on new data sets.  

 

Here is what Pat and I did. We started with two temperature data sets, each with observations from 1979 

to 2000 for 218 locations around the world. The first data set, which we got from NASA, was, like the 

TS data, unadjusted for inhomogeneities. We fit a linear trend at each location. That gave us a spatial 



 5 

pattern of temperature trends. Then we got data on climatological variables for the same 218 locations 

that would plausibly explain the pattern of trends. We obtained the spatial pattern of temperature trends 

as measured by weather satellites in the lower troposphere, as well as measures of local mean air pressure 

and a dryness indicator, latitude, and proximity to a coastline.  

 

Then we added in data on socioeconomic variables. In the unadjusted data we expected to find that 

indicators of local industrial activity, data quality and other socioeconomic variables would have effects 

on the observed temperature trends. We used multiple regression analysis to show that this was, indeed, 

the case. The correlations were very strong, even after controlling for the climatic and geographic effects. 

 

Then we took the CRU data—the adjusted series that everyone says is free from such signals. And guess 

what: the correlations were smaller but still large and statistically significant. The spatial pattern of 

trends in CRU temperature data does not appear just to be measuring climate, it is partly measuring the 

spatial pattern of industrialization.  

 

Our paper was published in the journal Climate Research in 2004. There was some excitement when a 

blogger found a minor error in our computer code (we had released the code at the time of publication), 

but we sent a correction to the journal right away and showed that the results hardly changed. A comment 

was submitted to the journal claiming that our results failed a cross-validation test. But the test was 

overly extreme: it consisted of using only Southern Hemisphere data and a subset of explanatory 

variables and showing that the resulting estimation did not form very good predictions of the omitted 

Northern Hemisphere data. Nobody had ever used a test like that before. We were able to show that our 

model passed a more reasonable and conventional cross-validation test.  

 

de Laat and Maurellis published a second paper in 2006 extending their earlier findings. Pat and I did as 

well, in 2007, but it did not appear until after the IPCC had issued a deadline for the appearance of new 

papers that could be cited in their report. Nonetheless, taking our paper and the two Dutch papers 

together, as well as the papers questioning the Met Office method that had failed to find evidence of 

contamination, the peer-reviewed literature now presented a strong case that the CRU surface 

temperature data was compromised by non-climatic biases. The studies also suggested that the 

contamination effects added up to an overstatement of warming.  

 

 

Email, July 8 2004 
The scientist who runs the CRU and takes primary responsibility for the quality of the data is Phil Jones. 

According to the climategate emails (eastangliaemails.com), on July 8 2004 Phil Jones wrote to Michael 

Mann as follows. 

 

 
From: Phil Jones <p.jones@xxxxxxxxx.xxx> 
To: "Michael E. Mann" <mann@xxxxxxxxx.xxx> 
Subject: HIGHLY CONFIDENTIAL 
Date: Thu Jul 8 16:30:16 2004 
 
Mike, 
Only have it in the pdf form. FYI ONLY - don't pass on. Relevant 
paras are the last 2 in section 4 on p13. As I said it is worded 
carefully due to Adrian knowing Eugenia for years. He knows the're 
wrong, but he succumbed to her almost pleading with him to tone it 
down as it might affect her proposals in the future ! 
 



 6 

I didn't say any of this, so be careful how you use it - if at 
all. Keep quiet also that you have the pdf. 
 
The attachment is a very good paper - I've been pushing Adrian 
over the last weeks to get it submitted to JGR or J. Climate. The 
main results are great for CRU and also for ERA-40. The basic 
message is clear - you have to put enough surface and sonde 
obs into a model to produce Reanalyses. The jumps when the data 
input change stand out so clearly. NCEP does many odd things also 
around sea ice and over snow and ice. 
 
The other paper by MM is just garbage - as you knew. De Freitas 
again. Pielke is also losing all credibility as well by replying 
to the mad Finn as well - frequently as I see it. 
 
I can't see either of these papers being in the next IPCC report. 
Kevin and I will keep them out somehow - even if we have to 
redefine what the peer-review literature is ! 
Cheers 
Phil 
 
Prof. Phil Jones 
Climatic Research Unit Telephone +44 (0) 1603 592090 
School of Environmental Sciences Fax +44 (0) 1603 507784 
University of East Anglia 
Norwich Email p.jones@xxxxxxxxx.xxx 
NR4 7TJ 
UK 

 

 

I have underlined the juicy part. ‘MM’ is McKitrick and Michaels, i.e. Pat’s and my 2004 paper. De 

Freitas is Chris de Freitas, the editor who handled our paper. Jones is alluding to him because de Freitas 

had earlier handled a paper that questioned another doctrine of the IPCC, namely that the medieval era 

was colder than the present. The climategate emails contain many heated exchanges around that issue 

wherein people like Jones and Mann discuss whether to submit a reasoned critique of the paper launch a 

campaign to destroy the reputation of Climate Research. In the earlier instance the controversy prompted 

the publisher of Climate Research to conduct a review the handling of the file, which concluded that de 

Freitas had done a good job. But the well was poisoned by then and several editorial board members quit.  

 

The refereeing process Michaels and I went through was long and detailed. We had four referees and 

initially none of them liked the paper. It took three rounds to settle all the objections before they 

approved publication, and de Freitas had made it clear he would not proceed without support of all the 

referees.  

 

Not that the name of the editor has anything to do with anything. One of the patterns I have encountered 

in response to this work has been that critics begin by saying “I don’t believe your results, because of X,” 

where X is some technical objection. But when I respond either by showing that X is irrelevant, or that 

when I take it into account the results don’t change, the critic replies “I don’t care, I still don’t believe 

them.” In other words, the stated objection is usually just a red herring: the critics just hate the results. In 

2006 I presented the findings of a follow-up study using a new and larger data base, which yielded nearly 

identical findings, at a conference at Los Alamos in the US. Chris Folland of the UK Met Office stood up 

and objected to the results, saying that the results are a fluke due to strengthened atmospheric circulation 

effects over Europe, which I hadn’t controlled for. So I asked, if I take Europe out of my sample and I get 

the same results, would you believe them then. After a moment’s thought he said No, I still wouldn’t 

believe them.  



 7 

 

When our Climate Research paper came out in mid-2004, many of our critics pounced on the 

programming error and said, in effect, we’re wrong because there was an error in the calculation of the 

cosine of latitude. But when we fixed that and the results held up, they still refused to believe them. They 

moved on to saying we were wrong because we hadn’t applied an adjustment for “error clustering,” 

which is a legitimate concern for the kind of data we used, and because our sample was not truly global. 

So when I did the analysis for the follow-up study I used a clustering adjustment on the error term, and 

the results remained very strong. That paper was published in the Journal of Geophysical Research in 

2007. The critics who had pounced on the cosine error and the error clustering issue moved on again, 

rejecting the new findings by saying that we had a problem of spatial autocorrelation, which means that 

the trends in one location are influenced by the trends in the surrounding region, which can bias the 

significance calculations. The source of that objection was Rasmus Benestad, a blogger at 

realclimate.org, but he didn’t present any statistical proof of the problem. So I wrote a program that 

tested for spatial autocorrelation and ran it and showed that the results were not affected by it, and if I 

applied an adjustment for it anyway the findings remained the same. I even submitted it to the Journal of 

Geophysical Research, but the editor wrote back and said that he couldn’t publish it because it was a 

reply to a comment that no one had submitted. Good point, I thought, so I wrote Rasmus an email, 

sending him my paper and the editor’s note, and I suggested he write up his blog post as a proper 

comment and send it to the JGR, so his comment and my reply could be sent out for peer review. Rasmus 

wrote me back on December 28 2007 saying that he would think about it,  

 
“but I should also tell you that I'm getting more and more 

strapped for time, both at work and home. Deadlines and new 

projects are coming up...”  

 

(ellipsis in original). 

 

Yes, yes, time pressures: I understand. I guess blogging takes up a lot of time. Well it’s been three years 

and he still hasn’t sent his comment to the JGR. You can forget about it Rasmus: I got the material 

published elsewhere.  

 

So when Jones said my paper was “just garbage” and referred to “De Freitas again,” it’s not as if he’d 

have taken a different view had the editor been someone else. I can’t find any indication that Jones has 

ever given a careful read to either of our papers on the subject. His reaction is purely emotional. Granted, 

a man is entitled to his emotions and biases, but the problem is that Jones had by this point accepted an 

invitation to serve as an IPCC Coordinating Lead Author. That means he was going to be in the position 

of reviewing the published evidence on, among other things, the question of whether the CRU data was 

contaminated with non-climatic inhomogeneities. Now it’s true that the IPCC put him in a conflict of 

interest. The IPCC needed someone to write a section of the report that examined Jones’ papers as well 

as those of Jones’ critics and then offer a judgment on whether Jones was right or not. So they asked 

Jones to write it. Even though Jones is a common last name, you would think they could have found at 

least one person on Earth to do that job whose last name was not Jones. And you would think that an 

agency bragging about having 3,000 brilliant scientists involved with it could figure out how to avoid 

such conflicts of interests.  

 

Nonetheless, once Jones accepted the invitation he gave up the right to be biased on behalf of the CRU. 

Yet in the email, sent a year before the IPCC Expert Review process would begin, he was already 

signaling his determination to block any mention of a paper that had provided significant statistical 

evidence that the data he supplied to the IPCC was potentially contaminated.  

 



 8 

 

Keeping it Out of the IPCC 
As it turns out he did keep it out of the IPCC Report, at least for a while. The first draft of the IPCC 

Report that went to reviewers contained no mention either of my paper or the deLaat and Maurellis 

papers. He was certainly aware of my paper since he mentioned it in the email a year earlier. I objected to 

the omission, as did another reviewer (Vincent Gray). In the second draft there was still silence on the 

subject. So I objected even more and wrote a longer challenge to the section. Expert review closed in 

June 2006. As of that point there was no mention of the MM paper in the IPCC Report.  

 

Reviewers did not get to see the responses of the Lead Authors to our comments until long after final 

publication. Jones (and/or the other Coordinating Lead Author, Kevin Trenberth) wrote the following 

response to my first draft comments: 

 

Rejected. The locations of socioeconomic development happen to have coincided with maximum warming, 

not for the reason given by McKitrick and Mihaels [sic] (2004) but because of the strengthening of the Arctic 

Oscillation and the greater sensitivity of land than ocean to greenhouse forcing owing to the smaller thermal 

capacity of land. Parker (2005) demonstrates lack of urban influence. 
 

The bit about the strengthening of the Arctic Oscillation (AO) is bizarre on many levels. The AO is a 

multidecadal cycle in prevailing winds over the Arctic region, that can affect the severity of winters in 

northern regions. Our study used data on locations around the world, including the south end of South 

America and Australia. The IPCC Report doesn’t even attribute warming patterns in the Arctic to the 

Arctic Oscillation, let alone patterns in the further reaches of the Southern Hemisphere. The comparison 

of land and ocean is irrelevant since our study only looks at the land areas—there isn’t much 

industrialization over the open ocean. 

 

Because all mention of my work and that of de Laat and Maurellis had been kept out of the IPCC drafts I 

assumed it would likewise be kept out of the published edition. So it was not until late 2007 that I 

became aware that the following paragraph had been inserted on page 244 of the Working Group I report. 

 

McKitrick and Michaels (2004) and De Laat and Maurellis (2006) attempted to demonstrate that 

geographical patterns of warming trends over land are strongly correlated with geographical patterns of 

industrial and socioeconomic development, implying that urbanisation and related land surface 

changes have caused much of the observed warming. However, the locations of greatest 

socioeconomic development are also those that have been most warmed by atmospheric circulation 

changes (Sections 3.2.2.7 and 3.6.4), which exhibit large-scale coherence. Hence, the correlation of 

warming with industrial and socioeconomic development ceases to be statistically significant. In 

addition, observed warming has been, and transient greenhouse-induced warming is expected to be, 

greater over land than over the oceans (Chapter 10), owing to the smaller thermal capacity of the land.  
 

(I added the underlining.)  

 

The first point to dispense with is the reference to Sections 3.2.2.7 and 3.6.4 in support of the claim that 

“the locations of greatest socioeconomic development are also those that have been most warmed by 

atmospheric circulation changes.” There is nothing whatsoever in either section that supports the point. 

In neither section is there any discussion of industrialization, socioeconomic development, urbanization 

or any related term. Section 3.2.2.7 presents a spatial map of warming trends since 1979. In the 

accompanying text they state that “Warming is strongest over the continental interiors of Asia and 

northwestern North America and over some mid-latitude ocean regions of the [Southern Hemisphere] as 



 9 

well as southeastern Brazil.” These are the regions of greatest socioeconomic development? The 

continental interior of Asia suffered economic decline after 1990, and northwestern North America is 

sparsely-populated alpine forest, so the claim is rather unlikely to be true. Certainly Section 3.2.2.7 does 

not try to argue the point. Section 3.6.4 is a discussion of the North Atlantic Oscillation and the Northern 

Annular Mode, two oscillation patterns related to air pressure systems in the Northern Hemisphere. The 

section discusses seasonal weather patterns associated with these oscillation systems. Again there is no 

mention of spatial patterns of socioeconomic development, industrialization, urbanization or any related 

concept. Hence the citations to these sections serve only to mislead casual readers into thinking there is 

some kind of support for the statements.  

 

The second point concerns the claim that the correlation in question “ceases to be statistically 

significant.” Statistical significance is a scientific term with a specific numerical interpretation. A 

statistical hypothesis test has an associated p value which indicates the probability that the score would 

be as large as it is if the hypothesis is false, i.e. there is no effect, only randomness, in the data. If a test 

score has a p value below 0.05, in other words less than a 5%, then the effect is said to be statistically 

significant. If p is greater than 0.05 but below 0.10 the effect is said to be weakly, or marginally 

significant. If p is greater than 0.10 then the effect is said to be statistically insignificant. The claim that a 

published result is statistically insignificant implies that the accompanying p value exceeds 0.10. These 

are standard, well-known statistical terms.  

 

The effects reported in MM2004 had p values on the order of 0.002 or 0.2%, indicating significance. The 

sentence in the IPCC Report is worded awkwardly, but can be interpreted either as asserting that the 

correlations between socioeconomic development and temperature trends are statistically insignificant, or 

that upon controlling for the influence of atmospheric circulations they become statistically insignificant. 

On the first interpretation the statement is a plain old porkie since the p values reported in MM2004 are 

below 1%. On the second interpretation, the implication is that the relevant p value exceeds 0.1 upon 

introduction of variables controlling for the oscillation effects. Yet no p values are presented, nor is there 

a citation to any external source, peer-reviewed or otherwise, in which such information is presented, nor 

are readers supplied with any data, statistical tests, or evidence of any kind in support of the sentence. In 

other words the claim is a fabrication. 

 

To my eyes it looks like the appropriate word to describe the new paragraph is either “lie” or  

“fabrication.” Evidence sufficient to disprove either accusation can be defined very precisely: it would 

consist of the p value supporting the claim of statistical insignificance, the peer-reviewed journal article 

in which it was presented, and the page number where the study is cited in the IPCC Report.  

 

These things do not exist. Draw your own conclusions.  

 

 

The Journal Game 
The absence of supporting evidence for the IPCC claim was obvious enough, and I drew attention to it in 

a National Post op-ed in December 2007. However I knew that it was also incumbent upon me to show in 

a peer-reviewed article whether the claim was false or not.  

 

Actually it ought to have been incumbent upon the IPCC to show that their claim was true before 

dismissing the evidence of contamination in the temperature data underpinning all their main 

conclusions. Unfortunately, the way the IPCC works, they are allowed to make stuff up, then it’s their 

critics job to prove it is untrue.  

 



 10 

So in late 2007 and early 2008 I wrote a paper that tested the claim that controlling for atmospheric 

circulation effects would overturn our earlier results. I obtained values of the effects of trends in the 

Arctic Oscillation, North Atlantic Oscillation, Pacific Decadal Oscillation and the El-Niño Southern 

Oscillation on the gridded surface trend pattern over the 1979-2002 interval. I re-did the regression 

results from my 2004 and 2007 papers after adding these variables into the model. I showed that the 

original results did not become statistically insignificant. I wrote the paper up and sent it out for 

publication.  

 

The next part of the story involves a sequence of eight journals. I am not going to discuss them in exact 

chronological order, I am going to start with one of the later journals in the list, the Journal of the 

American Statistical Association. JASA is the top statistical journal in the world. My paper was reviewed 

by two referees, an Associate Editor and the Editor. The Editor told me that all the reviewers were 

impressed by the paper, but because the methods were so ordinary it lacked any cutting-edge statistical 

insights. 

 
All of us agree that the paper presents a thoughtful and strong 
analysis. We also agree that the nature of the paper is very different 
from what usually appears in JASA. The referees recommended rejection on 
those grounds, and the AE was ambivalent. I am also torn---technically, 
a JASA paper need not be methodologically fresh, but essentially all of 
them are, and this trend has grown stronger over time...So, after some 
long thought, I believe everyone is better served if you submit this 
quite good paper to a different venue. 

 

The Associate Editor wrote: 

 
Both referees (and I) agree that the data analysis presented in the 
paper is carefully and well done. Both also state, however, that the 
paper would be best targeted in a scientific journal (e.g., Nature or 
Science) than in JASA. Their reasoning is that the methods used here are 
mundane, based primarily in linear models and t/F significance tests.  
  
I agree with the referees that this paper has excellent prospects, and a 
likely greater impact, in the scientific literature. I also agree that 
the typical JASA A&CS paper brings to bear more sophisticated 
statistical techniques, and that the relatively mundane methods used in 
the present paper make it a less than ideal fit for the journal. 
Accordingly, I think it is reasonable to encourage the authors to submit 
this paper to another venue, especially a scientific journal. As it is, 
this is a fine paper, but it offers little in statistical direction, 
even in the sense of broadening understanding of the problem or area, 
and would fit much better elsewhere.  

 

One of the reviewers said: 

 
This is a careful data analysis of an important problem in climatology. 
The author makes a convincing case that gridded surface temperature data 
are contaminated by effects of urbanization notwithstanding the 
conclusions of the IPCC.  
  
However, the statistical methods are mundane and quite standard. Thus, 
it is quite different than the usual JASA applications paper. In other 
words, this is a good paper for a scientific journal but less well 
suited for a statistics journal.  

 

The other one said: 



 11 

 
Although the scientific problem is interesting and important, the 
statistics in the paper may not be enough to fit a top statistical 
journal like JASA. I would suggest the author(s) try Nature/Science or a 
geophysical journal which might be a good fit. 

 

This was a pretty encouraging set of responses. The Associate Editor and the second reviewer even 

suggested I should send it to Nature or Science, the most famous science journals in the world.  

 

As it happens I had already done so. The first journal I had tried, back in March 2008, was Science. They 

thanked me but returned the paper without review, saying the topic was too specialized for them. I then 

sent it to Nature in April 2008. They too declined to send it out for review. They returned it with the 

comment that there have already been numerous papers published to date arguing that land use change 

has left persistent effects in the surface temperature record, and my analysis did not provide any major 

advance in determining the magnitude of this problem. As a result, while they did not have any doubts 

about the quality of my analysis (at least none that they mentioned), they did not think it was suitable for 

publishing in Nature and suggested I send it to a more specialized journal.  

 

In early May I sent a pre-submission inquiry to the Bulletin of the American Meteorological Society. The 

BAMS website instructs authors to send an email to the editor describing the paper, prior to making a full 

submission. The editor will, presumably, advise on the suitability of the paper and will indicate whether a 

full submission is requested. My emailed proposal went in on May 2 2008.  

 

A month passed without response. On June 4 2008, having heard nothing in reply I sent in a second email 

asking what was the timeline for hearing a response.  

 

Another month passed without response. 

 

July came and I still had not heard anything, not even an acknowledgment of my emails. I had expected 

the editor to respond by telling me something along the lines of: this is the most boring thing ever written 

in the history of humanity and you are a bad person for having written it. I did not expect total silence. I 

sent another email on July 1
st
, stating that for two months I have been waiting for an acknowledgment of 

my proposal and I had heard nothing, so rather than wait any longer, I was sending my paper somewhere 

else.  

 

I then sent it to Theoretical and Applied Climatology. They sent it to two reviewers. The responses were 

mixed, and the Editor asked me to prepare a revision that addressed the criticisms. One of the reviewers 

grasped the scope of the argument and wrote a brief review pointing out that the findings were important 

and the analysis was clear, so the paper should be published. The other reviewer got sidetracked on the 

general question of whether surface temperatures are affected by industrialization and decided that we 

had not provided a convincing proof of that point of view. What’s more, the referee decided, the de Laat 

and Maurellis papers were not convincing, nor was my work with Michaels. There was no mention in the 

referee’s report about the actual subject of the paper I had submitted, namely the failure of the IPCC’s 

conjecture. Instead the referee decided that this submission would serve as a proxy for an entire literature 

that he disliked. While Nature had turned the paper down because so many others had already shown the 

existence of the problem, this referee recommended rejection because no evidence for the problem 

existed.  

 

The referee made very approving remarks about the comment by Rasmus Benestad on the MM 2004 

paper, and repeated Benestad’s realclimate argument that our results were fatally undermined by spatial 



 12 

autocorrelation. In a report that mostly consisted of sighs of subjective disbelief (“their studies are not 

convincing…” “I think the analysis is flawed…”, “I’m not convinced”) the only concrete technical 

objections were that we had not done cross-validation tests and we had not fixed the problem of spatial 

autocorrelation. The first claim was simply wrong: we had done cross-validation testing and it was 

written up in both papers. The second claim was reasonable. The version of the paper I had submitted did 

not contain a discussion of spatial autocorrelation. That material, remember, was held up because 

Rasmus Benestad still hadn’t sent his comment in to the JGR. It occurred to me at the time that the 

referee (who was anonymous) had a writing style rather similar in tone and phrasing to Rasmus 

Benestad’s. But, of course, there is no way that the referee could have been Benestad, since Benestad had 

already seen my unpublished notes showing that spatial autocorrelation was not a problem for the model 

results, and this referee was talking as if the problem existed. So just because the referee thought 

Benestad’s earlier writings were the last word on the subject, and just because he had Benestad’s choppy 

writing style and vague, disputatious way of arguing, it could not have been Benestad  because the 

referee was writing as if he did not know that the autocorrelation issue had already been disproven.  

 

I decided, however, that since the spatial autocorrelation material was unlikely to get into JGR any time 

soon, and since the referee had brought it up, I might as well insert a section discussing it. So in the 

revision I added a section providing detailed testing for spatial autocorrelation, as well as responding to 

all the other criticisms. The revision was submitted in October 2008. A month later the editor, Hartmut 

Grassl, wrote to say he was rejecting the paper because the referee said I had not addressed the problems. 

As it happens the referee had raised some new objections to the paper, such as claiming I had only used 

wintertime oscillation data and that I had not related it properly to temperature trends. Of course I hadn’t 

responded to these issues since they were not raised in the first round. Not that they had any merit. The 

only Figure in the manuscript is the following, which I copied directly from the source at the National 

Oceanic and Atmospheric Administration, where I obtained the data. 

 

 

 
 
You can see in the original caption that the data is not wintertime-only, it is January to December. And 

the definition of the data, as I had explained in the paper, is the correlation between the oscillation index 

and the gridcell temperature, thus relating trends to trends, which is the appropriate metric.  



 13 

 
The other objection of the referee was that I hadn’t fixed the spatial autocorrelation problem. Here I 

realized that the referee didn’t understand the technicalities. A regression model decomposes a dependent 

variable (y) into a portion that can be explained by the independent variables (X) using a set of estimated 

linear coefficients (b), and a set of unexplained residuals (e). The algebraic expression is the linear 

matrix equation y=Xb+e. The significance tests are based on the ratios between the coefficients and the 

square roots of their estimated variances. Spatial autocorrelation can bias the variance estimates, but only 

if it affects the residuals. The formula for the variance matrix estimator V is 

 

V = (X’X)
-1

X’ee’X(X’X)
-1

. 

 
If that looks confusing, rest assured that it is just a formula that take one batch of numbers and rearranges 

it to produce another list of numbers. If you can read this sentence you could, with a bit of explanation, 

understand what the formula does and why. For the present purpose, all that is required is that you notice 

that y does not appear in it. The statistical properties of V are inherited from the properties of e, not y, 

since y is not in the formula. Also, in this type of model, X does not contribute randomness to V, it only 

acts as a scaling factor for the randomness in e. So when statisticians and economists and scientists, and 

all others who know what they are doing, test models for things like spatial autocorrelation, they test the 

residuals e, not the dependent variable y.  

 

This particular referee, however, noticed that I had tested the residuals e, and he objected that I hadn’t 

tested the dependent variable y. And despite the fact that he had focused so much of his earlier comments 

on the autocorrelation issue, he confessed that he didn’t understand the section in which I presented the 

standard, mundane methods for dealing with it. 

 

I suspect most of the TAC-readership will not be able to follow the argumentation here, and I too find it hard 

to follow. What is the author trying to say? SAC is a problem if it means a lower degree of freedom than is 

apparent. Again, the discussion seems to be limited to SAC in the residual. Weighting will not resolve the 

problem of dependency – just give the nearby data lower weights – and again, I'm concerned about SAC in 

the temperature field and the socio-economic variables more than in the residuals  (although the latter is 

also a matter of concern). Thus the specification test on pp. 8-12 is too limited to residuals and doesn't 

really address my concerns. 
 

I told you this story would have its comic aspects. The referee recommended rejecting the paper, and the 

Editor, Hartmut Grassl, concurred.  

 

Oh well, c’est la vie. Papers get rejected all the time, and there were other places I could send it. Getting 

turned down did not bother me because the referee had not found anything actually wrong with my 

analysis. However, I did feel that since the referee was wrong on the issues, I should write the Editor 

back and explain the situation and ask if he would be willing to reconsider his decision. I had received 

the letter rejecting my manuscript on November 5 2008. On November 7 Grassl had a letter from me 

explaining the problems in the referee’s report. And then I waited for a reply.  

 

And waited.  

 

Two weeks later I wrote an email asking for confirmation that my letter had been received. Grassl’s 

secretary confirmed that he did have it. A month later, still hearing nothing, I wrote again asking if they 

were considering the letter. Grassl’s secretary wrote back to say she did not know why he had not 

responded, since he did have my letter. A month after that I still had not heard whether they were 



 14 

considering the matter, and in the meantime a new paper had appeared in the literature by Rasmus 

Benestad’s co-blogger Gavin Schmidt, repeating some of the referee’s arguments against my earlier 

work. So I wrote a member of the editorial board and asked if he could check into where things stood. He 

was very apologetic that I had not received a reply and promised to look into it. But I still heard nothing 

after that. On April 15 2009, 5 months after sending in my response, still having heard nothing from 

Grassl, I re-sent him my letter and reminded him that I had heard nothing since sending it in.  

 

I continued to hear nothing.  

 

A week later, on April 20 2009, I emailed again saying that I had submitted my paper elsewhere and I did 

not want any further consideration from him and his stupid journal (or words to that effect). To this day I 

have never received a response from Grassl (or BAMS for that matter).  

 

The outlet to which I sent my paper next was the Journal of the American Statistical Association. I was 

exasperated with the TAC referee’s lack of understanding of basic statistics, and I decided to see what a 

real stats journal would say. My submission went in in April 2009 and their response came in August. As 

you saw earlier, the people who knew what they were talking about liked the paper and agreed that the 

results were solid. Rather than finding the methods confusing and hard to follow they found them too 

simple and mundane to merit appearing in JASA.  

 

Taking up the JASA suggestion of a geophysical journal, in August 2009 I sent the manuscript to 

Geophysical Research Letters. On September 4, 2009, the editor of GRL returned the manuscript after 

having decided not to send it out for review. The stated reason was that  

 
“[The] work is very narrowly focused around disputing a single 

sentence in the IPCC report. Indeed, you state this narrowness 

explicitly in the manuscript. Therefore, it is my determination 

that the work lacks sufficiently broad geophysical implications 

to meet the GRL criteria.” 

 

If only the IPCC had stretched their fabrications out over, say, a whole paragraph. I guess there is a 

policy at GRL against criticizing phony claims if they have been stated briefly. The fact that I was 

focusing my critique on only one IPCC sentence did not seem to me to make it a narrow issue, since most 

of the conclusions in the report depended, one way or another, on the truth of that one sentence. I wrote 

GRL a reply stating that my paper was being submitted elsewhere, adding: 

 
The IPCC was presented with published, peer-reviewed evidence of 

a global bias in their surface temperature data, and the only 

counter-argument they offered relied on a fabricated statistical 

test result. The fact that they wrote with brevity while 

inventing non-existent test results does not diminish the 

necessity of correcting the record. I am taken aback by your 

claim that you cannot see any broader geophysical implications to 

this question. 

 

At this point, to recap, I had spent 18 months submitting my paper to six journals. Three had refused to 

review it and one did not respond to my inquiries. Two had reviewed it, obtaining among them reports 

from six referees. Only one of those reviewers was negative. The reviewer had made obviously 

inaccurate statements, but the editor had cut off further communication so I could not respond. 

 



 15 

On I went. I next submitted it to Global and Planetary Change, on September 4 2009. I had to edit the 

submission two weeks later because I had not included line numbers, so the review process did not begin 

until September 18.  

 

The inevitable rejection came on December 2
nd

. The editor’s cover letter read: 

 
Dear Dr. McKitrick, 

 

Unfortunately, we receive far more papers than we can publish. I 

regret, therefore, to inform you that we can not consider your 

paper for publication. 

 

However, I wish you succes [sic] in preparing your manuscript for 

submission with another journal. And I am confident that these 

reviews (appended below) will be of much help during this 

process. 

 

There was only one review attached, denoted “reviewer #2”, which accurately summarized my argument, 

concurred with the results and concluded as follows:  

 
This short paper is well written and well organized and given the clear 
research question and methodology, clearly deserves publication. 

 

The only criticisms were of a minor editorial nature. Yet the journal had rejected the paper. I wrote the 

Editor back and asked if there were other reviews as well, but (wait for it…) to this day I have never 

received a reply.  

 

However, I already knew who reviewer #1 was. Roger Pielke Sr., an emeritus professor of meteorology at 

Colorado State University, had written me in October to describe an unusual incident. On September 30
th
 

he received an email from the GPC editor asking him to review my manuscript. The email asked him to 

provide a review by October 30
th
. Roger went to the journal website where he was able to download the 

paper. He got an email acknowledging with thanks that he had agreed to supply a review, requesting it by 

October 30. But then the journal web site stopped recognizing him when he tried to sign in again to begin 

the review process. So on October 1
st
 he sent an email to the GPC editor asking them to re-send his 

username and password. There was no reply to this email. On October 13
th
 he received an email from 

GPC saying that he was being removed as a reviewer on the manuscript since he had taken too long. 

Roger objected that he had been unable to access the web site because they had not provided him with a 

working password, but he received no further response. And it made no sense because he had been given 

until October 30 to submit his review, but they removed him as a referee on October 13 for supposedly 

taking too long. 

 

So to add to the remarkable history of this paper, I was now confronted with a journal that had solicited 

two reviews, blocked one reviewer before he could reply, received a positive response from the other 

reviewer, and then rejected the paper on the grounds that they could not publish every paper they receive.  

 

 

Back to JASA 
It was now clear to me that this paper was never going to be published in a climatology journal. True, I 

had not tried every possible journal, but at a certain point the pattern gets pretty clear. So I wrote to the 

editor of JASA, described what had happened at other journals, and asked if the paper might be 

reconsidered if I added some more complicated statistics (albeit at the risk of overkill), or whether he 



 16 

could suggest an applied statistics journal. He discussed the first option with another editor but they 

decided the outcome would likely not change given the straightforward nature of the analysis required. 

However he pointed to a new journal that he and some colleagues had recently founded, called Statistics, 

Politics and Policy, which is dedicated to bringing rigorous statistical analysis to bear on important 

issues with policy implications. He said the paper would be a good fit, and encouraged me to submit it 

there. I did, and in due course my paper was accepted. It will appear in the inaugural issue this summer. 

 

 

Conclusions 
The paper I have talked about makes the case that the IPCC used false evidence to conceal an important 

problem with the surface temperature data on which most of their conclusions rest. In principle, one 

might argue that my analysis was wrong (though most reviewers didn’t), but it would be implausible to 

say that the issue is unimportant or irrelevant.  

 

Altogether I sent the paper to seven journals before it went to SP&P. From those seven journals I 

received seven reviews, of which six accepted the findings and supported publication. The one that 

rejected my findings contained some basic technical errors, but the journal editor would not respond to 

my letter pointing them out. Nature, Science and Geophysical Research Letters would not even review 

the paper, while the Bulletin of the American Meteorological Society never acknowledged the pre-

submission inquiry. Global and Planetary Change received one review recommending publication, 

blocked another reviewer before he could submit a report and then turned the paper down.  

 

In the aftermath of Climategate a lot of scientists working on global warming-related topics are upset that 

their field has apparently lost credibility with the public. The public seems to believe that climatology is 

beset with cliquish gatekeeping, wagon-circling, biased peer-review, faulty data and statistical 

incompetence. In response to these perceptions, some scientists are casting around, in op-eds and 

weblogs, for ideas on how to hit back at their critics. I would like to suggest that the climate science 

community consider instead whether the public might actually have a point.  

 

 

 

 

  


